Interviu Dr. Liliana Popa - medic specialist diabet zaharat, nutritie si boli metabolice

Dr. Liliana Popa ne vorbeste despre problema obezitatii infantile si greselile alimentare efectuate atunci cand dorim sa slabim.

Farmaciile Ropharma : Problema obezitatii infantile a devenit din ce in ce mai grava. Ce recomandari alimentare aveti pentru copiii care sufera de obezitate?

Dr.Liliana Popa– specialist medicina alternativa : Este adevarat ca problema cresterii ponderale si a obezitatii la copii a devenit tot mai frecventa din cauza unui stil de viata in care sedentarismul si consumul de alimente hipercalorice sunt factori principali. Alti factori implicati sunt de ordin genetic (obezitatea parentala, Diabet zaharat gestational, Diabet zaharat la ambii parinti), factori care implica modul de alimentatie din perioada postnatala ( de exemplu alaptarea la san in primele sase luni scade riscul de obezitate), greutatea la nastere, factori endocrini, socio-economici, unele medicamente, etc.

In Europa, unul din cinci copii este supraponderal, iar numarul este constant in crestere. Recomandarile in ceea ce priveste nutritia copiilor supraponderali sau obezi se refera in primul rand la evitarea zaharului alb sau brun (se poate inlocui cu o lingurita de miere de albine pe zi), a dulciurilor rafinate si a bauturilor racoritoare din comert, la consumul redus de paine alba cu cartofi sau fara, cerealele dulci sau cu ciocolata, margarina, patiserii din comert si produse din carne procesata in exces (salam, parizer, etc). Sunt recomandate in general 3 mese principale pe zi, iar intre ele 2 mici gustari (de obicei cate un fruct), necesarul caloric al fiecarui copil depinzand de varsta si de activitatea fizica. Nu sunt recomandate consumul excesiv de produse dietetice, restrictiile sau regimurile de slabire fara o supraveghere atenta medicala (dupa efectuarea unui set de analize medicale), medicamentele “pentru slabit” etc. Consumul de alimente trebuie sa fie unul moderat si variat, iar activitatea fizica trebuie sa fie zilnica si placuta pentru copil, durata fiind de cel putin 30 de minute.

Farmaciile Ropharma : Care sunt cele mai frecvente greseli alimentare si nu numai, pe care le facem atunci cand dorim sa scadem in greutate?

Dr.Liliana Popa– specialist medicina alternativa : Atunci cand vrem sa slabim, cautam informatii in acest sens, mai ales pe internet, unde, suntem expusi de cele mai multe ori unor greseli fara sa realizam asta imediat. Cuvantul “ dieta” este intens folosit, este la moda si nu este inteles corect. In primul rand, nu dureaza o saptamana, o luna sau o anumita perioada aleasa fara nici o logica. Exceptie fac numai anumite conditii medicale (de exemplu postoperator), dar atunci sunteti monitorizati de catre medici. In al doilea rand, nu exista “ dieta de slabit fara miscare”- se numeste infometare. Sunt persoane care au slabit in acest mod asumandu-si riscurile, dar pentru a se mentine au apelat pana la urma tot la exercitiul fizic ! O “dieta” nu inseamna : “ azi mancati supa de varza, maine un mar, apoi toata ziua apa cu lamaie, dupa ora 18 (clasic) nu mancati nimic iar peste …o vreme mancati ce vreti dumneavoastra orice, oricat…etc”.

In afara de faptul ca aceste “diete hipocalorice” au efecte negative asupra organismului (carente de vitamine si nutrienti, caderea parului, fragilitatea unghiilor, depresie, infertilitate, insomnii), produc o scadere ponderala rapida pe baza masei musculare determinand tulburari de comportament alimentar, cu perioade de “overeating”(supraalimentare), care duc in final la crestera exagerata a procentului de tesut adipos, cel muscular ramanand proportional redus .

O mare greseala alimentara o reprezinta si neglijarea meselor, datorita faptului ca suntem mai tot timpul ocupati sau stresati. Organismul nostru functioneaza optim si se realizeaza un control ponderal adecvat atunci cand frecventa meselor este una corecta, adica trei mese principale si doua gustari (fructe, sucuri naturale-storcator- de fructe si legume, iaurt, sana sau lapte).

Activitatea fizica nu trebuie deloc neglijata, fiind un factor extrem de important in procesul de slabire. Este recomandat sa facem exercitiu fizic cel putin 30 de minute in fiecare zi. Atunci cand o persoana cu grad de obezitate experimenteaza un esec in acest proces deloc facil, alaturi de exercitiul fizic, poate veni in ajutor terapia medicala nutritionala individualizata, care presupune recomandarea de catre medicul nutritionist a unei cantitati bine stabilite de glucide, proteine si lipide in functie de rata metabolica bazala (energia necesara organismului pentru a sustine functiile vitale, in repaus), necesarul caloric estimat in functie de activitatea fizica si bolile asociate (acolo unde este cazul), indicele de masa corporala (greutate, inaltime), analiza compozitiei corporale prin bioimpedanta si analizele de laborator.

Pentru scaderea apetitului si reducerea poftelor alimentare, Farmaciile Ropharma recomanda suplimentul Pagosten. Acesta contine o combinatie unica de inulina si penta-acetil-glucoza ce reduce apetitul, mentine o senzatie de satietate un timp indelungat, stimuleaza absorbtia calciului, imbunatateste metabolismul si are proprietati energizante. Pret: 32,96 lei.