Notice: unserialize(): Error at offset 8156 of 2081126 bytes in /home/dealnow/public_html/despreimunitate.ro/libraries/joomla/cache/controller.php on line 197
Interviu dr. Madalina I.

Interviu dr. Madalina Indrie

Interviu Dr. Madalina Indrie  - medic specialist nutritie si boli metabolice

Farmaciile Ropharma: Cum ne putem calcula necesarul energetic zilnic?

Dr. Madalina Indrie: Estimarea necesarului energetic presupune un calcul laborios care trebuie sa tina cont de cheltuiala energetica bazala (metabolismul bazal), crestere (daca vorbim despre copii si adolescenti) si nivelul de activitate fizica al pacientului. Fiecare dintre aceste elemente presupune o ecuatie complexa in care intra ca si variabile varsta, sexul, greutatea actuala, starea de graviditate sau alaptare, etc. Putem deduce ca aceasta estimare intra in sarcina medicului nutritionist sau a specialistului in nutritie-dietetica si orienteaza in cadrul consultatiei inspre recomandarile alimentare necesare.Insa facand abstractie de toate aceste calcule complicate, ne putem da seama foarte usor de necesarul nostru caloric al fiecaruia: daca in ultimele cateva luni greutatea a fost constanta (+/-2%), atunci acel nivel caloric este cel de echilibru. Si de aici vin si deductiile logice: daca dorim sa slabim, atunci din nivelul caloric de echilibru va trebui sa scadem intre 500-1000kcal; invers, daca dorim sa ne ingrasam, va trebui sa adaugam acele calorii.

Mai este semnificativ de mentionat ca necesarul caloric nu este constant de la o zi la alta, de la o saptamana la alta, sau de la un anotimp la altul. Putem sa ne dam seama daca creste necesarul caloric in momentul in care apare mai des senzatia de foame, sau invers, inapetenta (pe fondul unei stari de sanatate) poate traduce o perioada cu arderi mai scazute (de ex. vara, la temperaturi extreme ne scade apetitul).

Mentinerea unei greutati normale si constante, respectarea senzatiei de foame, alegerile alimentare sanatoase si variatia alimentatiei, impreuna cu o forma de miscare, sunt toate elemente ale unui stil de viata sanatos, prin care ne putem da seama ca procedam corect, chiar fara sfatul avizat al unui specialist.

Farmaciile Ropharma: Care este diferenta intre grasimi bune si grasimi rele si in care alimente se gasesc acestea?

Dr. Madalina Indrie: Din punct de vedere caloric nu sunt diferente. Si uleiul de masline si uleiurile vegetale hidrogenate au tot 9kcal/g. Acest lucru inseamna ca in alimentatie va trebui sa avem grija la cantitatea totala de grasimi, chiar daca alegem doar grasimi de calitate superioara.

Grasimile in alimentatie au un rol aparte: incetinesc evacuarea gastrica, stimuleaza secretiile pancreatice si biliare, facilitand si optimizand astfel procesele de digestie; sunt esentiale pentru digestia, absorbtia si transportul vitaminelor liposolubile (A,D,E,K) si a unor fitonutrienti – carotenoizi, licopen; confera proprietati speciale texturii alimentelor (cremoase, pufoase) si palatabilitate crescuta (alimentele sunt mai bune la gust).

In lumina acestor lucruri recomandarile alimentare nu sunt de a scadea nivelul de grasimi decat in patologii aparte (ex. Hipertrigliceridemiile severe), ci mai degraba de a creste ponderea grasimilor bune si de a modifica raporturile intre ele.

Calitatea superioara a unor grasimi este data de continutul in acizi grasi esentiali (“esential” defineste o substanta pe care organismul nu o poate sintetiza singur, iar in conditiile in care are nevoie de ea, este obligat sa o procure din alimente). De departe vedetele acizilor grasi esentiali sunt grupul Omega 3 care se gaseste in peste si fructe de mare. Precursorul lor, acidul alfa-arahidonic (din care organismul reuseste sa sintetizeze Omega 3) se gaseste in seminte de in, soia, ulei de masline, rapita, ulei de masline, nuci.

Acizii grasi Omega-6 sunt tot esentiali si se gasesc in majoritatea uleiurilor vegetale (floarea soarelui, porumb, soia). Cu toate ca sunt grasimi de calitate superioara, acizii grasi Omega-6 pot dauna sanatatii daca sunt in exces. Raportul Omega6/Omega3 optim este 2:1 pana la 3:1. Acest lucru tradus in practica inseamna folosirea cu judiciozitate a uleiurilor autohtone si consumul de peste si fructe de mare de cel putin 3 ori pe saptamana. In tara noastra se estimeaza la ora actuala un raport Omega6/Omega3 de 15:1.

Grasimi de calitate superioara gasim in uleiul de masline (Omega-9), seminte si fructe oleaginoase (crude si nesarate), masline, avocado.

Beneficiile asupra sanatatii ale grasimilor de calitate superioara sunt: scaderea colesterolului LDL (“rau”) si prin aceasta prevenirea evenimentelor cardio-vasculare, imbunatatirea transmiterii interneuronale si implicit a functiilor cognitive (gandire, memorie), imbunatatirea acuitatii vizuale, rol antiinflamator si protectiv impotriva cancerului, functionarea optima a sistemului reproductiv, si osos, etc.

La polul opus sunt grasimile de calitate inferioara, iar dintre acestea, cei mai discutati sunt acizii grasi trans si acizii grasi saturati. Acizii grasi trans se obtin industrial prin hidrogenarea completa acizilor grasi nesaturati (uleiurile vegetale), prin acest proces schimbandu-se starea de agregare (de la lichid la solid). Sunt prezenti in produse de patiserie si cofetarie, aluaturi, gogosi, semipreparate, fast-food, alimente prajite, chips-uri, margarine de generatie veche. Efectele lor nocive se traduc in cresterea riscului cardiovascular prin influentarea in sens negativ a profilului lipidic (cu cresterea colesterolului rau si scaderea celui bun), creste riscul de boli cronice: diabet, cancer, alergii, favorizeaza depunerea tesutului adipos la nivel abdominal si prin aceasta creterea rezistentei la insulina, favorizeaza inflamatia si disfunctia endoteliala.

Acizii grasi saturati se gasesc in grasimile care sunt solide la temperatura camerei, aici intrand toate grasimile animale (exceptie uleiul de peste), iar dintre cele vegetale uleiul de palmier, untul de cacao si untul de cocos. Acizii grasi saturati nu sunt esentiali, insa au multiple roluri in organism (intra in compozitia membranelor celulare, a tecii de mielina, transportori ai vitaminelor liposolubile, sursa de energie, etc.). Recomandarile alimentare sunt carnea slaba de pui, curcan, limitarea carnii rosii la maxim o data pe saptamana si lactatele cu procent scazut de lipide.

Pentru gestionarea greutatii corporale, reducerea numarului de calorii si imbunatatirea metabolismului, Farmaciile Ropharma va recomanda suplimentul Pagosten. Pagosten contine o combinatie unica intre Penta-acetil-glucoza si inulina, ce ajuta la reducerea apetitului si mentinerea unei senzatii de satietate un timp mai indelungat. Inulina, substanta obtinuta prin extractie, este o fibra solubila utila, prin senzatia de satietate pe care o determina, fara a creste nivelul de zahar din sange sau a mari numarul de calorii. Pagosten este disponibil in farmaciile Ropharma din toata tara sau online pe www.ropharma-healthcare.ro la pretul de 32,96 lei.